Marry Marv – Nooit te laat

Door hun finaleoptreden, visie, vastberadenheid, productietempo en allround dopeness ontstijgt 1duidig de jaarlijkse ‘GPNL vs. Echte Hip hop’-discussie al snel. Terwijl enkele bankzitters nog hopen dat men tijdens de finaletirade ook hun bestaansrecht retweet, gaat de Rotterdamse Hip hop-formatie over tot de orde van dag en Marry Marv ontpopt zich als ware Twitter Tsaar. Tijdens het bedenken en bouwen ontvouwt hij samen met Clinton Dompig strategisch het stappenplan en maakt hij onder andere aan de hand van zijn track Jeugdsentiment met PSL_Persoonlijk duidelijk welke richting hij op wandelt. “We moeten ons in 2012 laten gelden. Echt laten gelden!” benadrukt hij.  

Tijdens de GPNL-finale special van Hot O Twenty’s Hip hop-programma Radio Raheem gaf Marv aan dat het van het wel of niet winnen van de Grote Prijs af zou hangen welk album, zijn solodebuut of de 1duidigplaat, het eerst uitgebracht zou worden. Bij winst zou de focus absoluut op 1duidig liggen, in het andere geval zou de tijd het uitwijzen. Tijdens de Hip hop-finale gaf 1duidig een show waarvan de herinnering het absoluut verdient om de kritiek over het geluid te overleven. Hoewel het “Jullie zijn Hip hop!”-citaat van de jury iets anders deed vermoeden, verliet Rotterdam ook deze arena bekerloos. Wetende dat er een verschil is tussen prijs en waarde, snapten de mannen dat er werk aan de winkel was. Inmiddels is Marry Marv’s soloplaat Het is nooit te laat zo goed als af. “Het is altijd mijn ambitie geweest om, naast wat we doen met 1duidig, een eigen album uit te brengen. Toen we begonnen, zeiden we ook: ‘We doen dit samen tot een bepaald punt en op den duur gaan we soloprojecten maken.’ Ik wil echt zeggen wat ik op mijn lever heb en dat gaat moeilijk binnen 1duidig. Nou ja,” nuanceert hij, “moeilijk klinkt ook weer te zwaar… Je maakt samen muziek en je hebt een beperkt aantal verses waar je toch zoveel mogelijk in wilt zeggen; hierbij heb je rekening te houden met degene met wie je rapt. Ik kan bijvoorbeeld niet all out gaan over mijn moeder of mijn verleden want dan heeft het geen samenhang met Clinton’s verhaal. Qua lyrics wordt het echt heel wat anders dan wat ik met 1duidig presenteer. Het is gewoon me, man,” vat hij samen. “Van de hoes tot de scratches is het totally Marv. Bij 1duidig ben ik echt een onderdeel van de groep maar zelfs in een collectief zie je dat er verschillende persoonlijkheden zijn. Of je nu kijkt naar Clinton, onze producer Stacey Grind, DJ Ventbeats of naar mij… we zijn allemaal heel verschillend en ik denk dat mijn persoon het beste tot recht komt op mijn soloplaat. En dat,” verzekert hij nadrukkelijk, “is ab-so-luut niets ten nadele van 1duidig!”

De talentvolle MC, die overigens als één van de weinige 2012-finalisten het verschil tussen een freestyle en een acapella versie van een oude verse snapt, maakt duidelijk dat zijn soloplan niet aan de rem van toekomstige 1duidigprojecten trekt. “Persoonlijk heb ik zelfs liever dat mijn album iets minder succesvol wordt dan het 1duidig-album. We zijn nu dan ook aan het kijken hoe we het zo aan kunnen pakken dat het 1duidig-album de plek krijgt die het verdient. Toevallig had ik het er met Clinton over; ik wil dat de release van mijn plaat samenvalt met het uitkomen van het 1duidig-album. Wanneer dat klaar is, weten we nog niet precies maar de eerste track van ons nieuwe project is af en die is echt tranga! De andere nummers zullen we daar omheen bouwen; we gaan het zien. Wat in ieder geval zeker is, is dat we de nieuwe stappen samen zetten. We gaan geen aparte show aanbieden en mensen kunnen ons ook niet apart boeken: ik ga absoluut niet met 1duidig concurreren. Bovendien denk ik juist dat het tof en vernieuwend is als we één pakket vormen.”

Voor zijn veertien tracks tellende album is Marv verschillende samenwerkingen aangegaan maar veel wil hij nog niet kwijt over de featurings. “Wat ik wel wil zeggen… is dat het er genoeg zijn,” lacht hij. “Voor een solo-album zijn het best veel collabo’s maar dat heb ik bewust gedaan: ik zie er de charme wel van in om veel featurings te doen en om iedereen in jouw stijl mee te sleuren. Vooral wanneer je hoort hoe al die verschillende personen daar dan mee omgaan en wat ze ervan maken. En ja, het zijn er veel,” glimt hij geheimzinnig. Zijn gezicht is verre van een pokerface en de pretoogjes nodigen uit tot aandringen. “Wat wil ik nog meer vrijgeven behalve mijn samenwerking met Le Professeur…” Ook de naam van DJ Unda, de Zwitserse DJ en beatmaker die ook terug is te horen op tracks van Hip hop songstress Elise Dinfena, wordt genoemd. De vraag of hij alle namen die hij nog niet kwijt wilt, zou willen compenseren met het noemen van één featuring die we niet zouden verwachten wordt beantwoord met een twijfelend geluid. “Mike Tibbert van VSOP,” sluit hij de deal.” Het shock-effect blijft uit. “Een samenwerking met Mike lijkt inderdaad niet heel verrassend maar hij komt met iets wat mensen totaal niet aan zullen zien komen. Er is een track die heel bijzonder voor me is en hij maakt ‘m af op een manier die je echt niet zou verwachten.” Iets wat misschien ook niet een ieder verwacht, is dat ook Het is nooit te laat een ROTTZ-sticker krijgt. “Hoe het er nu voor staat wel, ja; ik zou niet weten waarom ik het niet onder ROTTZ uit zou brengen.” De kritiek die de mannen achter het Rotterdamse label over zich heen kregen omdat ze tijdens de Hip hop-finale schitterden in afwezigheid heeft zijn relatie met ROTTZ niet beïnvloed. “Dat ROTTZ niet bij de finale was, verandert helemaal niets: wij weten waarom ze er niet waren. Ik snap de kritiek wel; als buitenstaander zou ik ook iets hebben van ‘Fa waka?’ maar wij weten waarom ze er niet waren dus no hard feelings.” 

Marvin’s drive dendert door. Behalve zijn soloalbum en de nieuwe 1duidigplaat staan er meer projecten op de planning. Een naam die hierbij vaak genoemd wordt is Evenwicht, het Hip hop-duo bestaande uit Proza en Le Professeur. “Ik ga niet meer Twitteren!” zweert hij lachend. “We zijn bezig met iets en ik hoop dat het gaat lukken.” Zijn connectie met de Maestro’s uit Culemborg kwam tot stand tijdens hun Grote Prijs-avontuur. “Toen de kwartfinalisten bekend werden gemaakt, heb ik online gecheckt wie de andere deelnemers waren en op een gegeven moment kwam ik bij het promofilmpje van Evenwicht. Ik hoorde die sound en dacht: “Dit is muziek die ik solo echt graag wil maken: Boombap maar heel soulful en recht doorzee.” Toen ik hoorde dat zij ook in de halve finale stonden, begon ik me echt druk te maken,” herinnert hij zich lachend. “We ontmoetten ze tijdens het GPNL-traject, het klikte meteen en we spraken af om na de Grote Prijs wat dingen samen te doen. Le Professeur en ik wisselden nummers uit en sindsdien zijn we tight. Het zijn hele talentvolle, toffe gasten. Ik denk serieus dat ze de toekomst van Nederlandse Hip hop zijn. Ze zijn jong, ambitieus, gretig en zeker wel één van de dragers van de Nederlandse Hip hop scene.”

De waardering voor het tweetal gaat verder dan props en de meer dan terechte verwondering over het feit dat er uit de Hip hop-halve finale in Delft slechts één finalist werd gekozen. Zo fluisterde een klein, blauw vogeltje al iets over de totstandkoming van een ‘1duidig x Evenwicht’-tour. “Zo..!”  Opnieuw rolt zijn aanstekelijke lach door het chronisch saaie leverworst-met-mosterd-cafe. “Ik ga echt niets meer Twitteren vanaf vandaag. Maar,” grijnst hij bevestigend, “we zijn inderdaad met iets bezig en ik hoop dat het lukt. We zijn ook met een paar andere acts in gesprek en het is afwachten wat zij zeggen.” Maar in welke richting moeten we denken? Wat kunnen we verwachten en vooral… wie? Een niets verklappende kuch onderbreekt de lijst met speculaties. “We zijn nog bezig met 1duidig en Evenwicht en… wat andere acts. Sowieso wordt alles wat eruit komt heel tof. En hierna,” grijnst hij, “stop ik echt met Twitteren!”

Vrijdag 20 januari treedt Marry Marv zowel met 1duidig als solo op tijdens het 83BPM-festival in Bibelot (Dordrecht). Volg @MarryMarv en @1duidig op Twitter en check www.1duidig.com om op de hoogte te blijven van hun komende projecten.

Advertisements

About Zeefuik

Zeefuik is an Amsterdam based writer and organizer whose work focuses on imagery, representation, anti-Black racism, (digital) archives and the undocumented members of the Black communities in the Netherlands.

Posted on January 17, 2012, in Dutch pieces, NL-based Hiphop. Bookmark the permalink. Comments Off on Marry Marv – Nooit te laat.

Comments are closed.

%d bloggers like this: